– Nasz eksperyment koncentruje się na zastosowaniu światła laserowego do stymulacji siewek do wzrostu w warunkach mikrograwitacji – mówi Yelyzaveta Leshchenko, liderka zespołu GrowLight. – Badania nad wpływem różnych długości fal laserowych na późniejszą morfologię roślin i przeżywalność nasion mają na celu rozwój technologii uprawy roślin w środowisku kosmicznym – wyjaśnia.
Wyniki otrzymane w ramach projektu L(aser) A(mplitude) S(timulated) P(lant) A(griculture) – LASPA mają poszerzyć zakres wiedzy o warunkach wzrostu w mikrograwitacji, otwierając nowe perspektywy dla przyszłych załogowych misji kosmicznych, gdzie samowystarczalne systemy uprawy roślin odgrywać będą kluczową rolę.
Konkurs Direction: Space, organizowany przez New Space Foundation oraz Fundację Empiria i Wiedza, był skierowany do studentów i doktorantów z polskich uczelni. Ich zadaniem było przygotowanie projektu badawczego, który mógłby zostać zrealizowany na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Laureaci konkursu otrzymali dostęp do opieki mentorskiej, mikrogrant w wysokości 26 000 zł na rozwój prototypu eksperymentu, a także możliwość rozwoju koncepcji projektu podczas wyjazdu studyjnego do Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN, Europejskiego Centrum Badań i Technologii Kosmicznych ESA ESTEC i Europejskiego Centrum Astronautów ESA EAC. Ich eksperymenty mają szansę polecieć w kosmos na Międzynarodową Stację Kosmiczną podczas misji ESA, w której będzie brał udział astronauta projektowy Sławosz Uznański.
Zespół GrowLight tworzą głównie członkowie Studenckiego Koła Inżynierii Fotonicznej: inż. Yelyzaveta Leshchenko, Paweł Rukat – studenci Wydziału Mechatroniki, mgr inż. Filip Łabaj – doktorant z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych, inż. Karolina Joachimczyk – studentka Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych oraz zaproszona ekspertka z dziedziny botaniki – lic. Katharina Hanke z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Prace zespołu nad projektem będzie można śledzić w mediach społecznościowych GrowLight: na Facebooku, Instagramie i LinkedInie.
Źródło: pw.edu.pl